19592
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. המסילה | הפתיחה
    המסילה אסף שור | עטיפה

    המסילה | הפתיחה

    אסף שור

    המסילה
    ספרו השמיני של אסף שור

    ארוחת ערב ברביעייה מובילה לעיוורון זמני. פגישת אהבים במלון אינה עולה יפה. רוכב קטנוע שנחלץ מתאונה מגיע לבית דודתו ומוצא שם דבר מפליא. על פני הקרקע עוצרת תנועת הרכבות – ובחלל שמתחת לקרקע ניכרים עדיין סימני החפירה העתיקה בסלע.בלשון מדודה ומדויקת, בכתיבה אינטימית ובהומור דק, אסף שור מצייר את דמותה של חברה המגששת באפלה. שלל הסיפורים, הדמויות והבלחי הזיכרון הנשזרים לאורך המסילה כמו מתכנסים אל אירוע המאיים להתרחש, ואולי כבר אירע וטרם התגלה במלוא משמעותו. בתנועתם המשותפת, הם חוברים ליצירת ספרות שאין כמותה."ללא ספק אחד הסופרים העבריים הטובים ביותר שכותבים כיום" (יוענה גונן, הארץ)

    ***



    1.
    ישבנו בקרון כולנו, לכודים איש־איש בתוך אופיו כמו בתוך גולם שאפשר אולי לפרוץ ממנו, אבל רק במאמץ אדיר. ישבנו שם שווי ערך, סדורים ושקולים זה לזה כמו עלעלים על עמוד תפרחת. היינו יחד, אבל עדיין יחידים. כשהנערה נכנסה, כולנו הרמנו עיניים ולא ידענו למה. אולי בגלל המצח המגולה שלה, פרי תספורת משונה שהלמה אותה בכל זאת. אולי כי הפנים שלה היו במנוחה מוחלטת, ובכל זאת ניכרה בהן איזו דריכות – לא, לא דריכות. אולי איפוק. כאילו הפנים אוצרות ארשת או מסוככות עליה, ולא היה אפשר לדעת איזו. אולי כי נדף ממנה איזה ריח שאפילו לא ידענו שאנחנו מבחינים בו, אבל לא להגיב אליו היה משום מה בלתי אפשרי. רק מן הנימוס השפלנו את המבטים בכוח ונעצנו אותם במכשירי הטלפון וברצפת הקרון, בעקבות הנעליים ובמסטיקים המשוטחים ובעטיפת חטיף ריקה ששמט אחד הילדים. השפלנו אותם בזה אחר זה, כאילו היינו כולנו רכיבים של צעצוע מכני יחיד. כאילו רקם אותנו יחד מין תפטיר שהתעקש מבעד לסוליות הגומי השטוחות, מבעד לעקבים הגבוהים ולתחתית הסנדלים המיוזעת כשחלפה על פנינו בזרועות שנעו בקצב הצעדים שלה, שהיה גם קצב הלחש של הגלגלים, שגבר כדי נימה ושוב שכך ושוב ושוב. לא להרים את המבט אליה עלה לנו הרבה. המתח בשרירי הצווארים שלנו השתרג סביב עמודי השדרה הבלתי נינוחים, התיישב בישבנים שהתהדקו ואז נפלט אל הקרון בניע של כפות רגליים ובהתעקצצות העור שסביב הקרסוליים, בזיעה שנקוותה בחריצי ההבעה שהעמיקו עם הזמן שכבר עבר ושטפה על פני נקבוביות ובמורד האף.

    היא התיישבה והושיטה יד למתוח את החצאית הצרה, הבהירה, ולכסות את הברכיים. בתוכה היו האיברים הפנימיים סדורים וצפופים, כמו אצל כולנו. בתוכה היו מיצי הקיבה והמזון המתעכל: חטיף השוקולד והבוטנים והחומרים המשמרים, כמה נגיסות תפוח שאת רובו שמטה אל תוך הפח בבית כשיצאה, וכבר התחיל להתחמצן. בתוכה היו פרודות האוויר שנשמנו גם אנחנו, קודם ואחר כך. בתוכה היתה, עם חברותיה ואיתנו בקרון, הביצית שביום מן הימים תוכל להיות למחצית של ילד.
    אשה במכנסיים בהירים ובז'קט של תכלת נכנסה בעקבותיה, והצעדים שלה היו באותו אורך בדיוק. היא התיישבה והניחה את התיק לצדה על המושב הריק. היא נאנחה בקול כמו שעשתה כל בוקר, ושניים מאיתנו שכבר היו מורגלים בזה החליפו מבטים ידעניים. הם לא ידעו את שמה, ולא היתה לזה שום חשיבות. גם זה את שמו של זה הם לא הכירו, אבל זיהו את הפנים.



    2.
    זה לא היה הסיפור שלי, לא בהתחלה, ואני לא רציתי בו, אבל הוא התעבה סביבי כמו גולם של פרפר אחר.
    כשנפגשנו, ארז ואני, היינו עדיין ילדים. הוא הגיע אלינו הביתה עם אמא שלו, שהיתה לרגע בת הזוג של דוד שלי. הם הגיעו אלינו שלושתם לארוחת ערב. דוד שלי, אני חושב, רצה להתפאר בה, אבל איש מאיתנו לא התרשם. היא עוד היתה יפה אז, כמובן. כל בנות הזוג שלו היו יפות, ואת כולן היה מביא לארוחות שישי אצלנו. אולי חשב שזה יאמר להן משהו עליו. אולי חשב שזה יאמר משהו לנו, ובייחוד לאח שלו, אבא שלי. אולי סתם כי לא היה לו כוח לבשל והמסעדות היו ביוקר. בדרך כלל לא היו להן ילדים, אבל לזו היה את ארז, וניכר בו שהוא בא באי־רצון. אוי, תראו, היא הכריזה כאילו הופתעה, אתם ממש באותו גיל שניכם, נראה לי שתהיו חברים טובים.
    הסתכלתי עליו והוא החזיר לי מבט מתחת לפוני שנגזר בקו ישר לגמרי, והבוז שהוא רחש להכרזה הזו הדהד את שלי.
    אולי תיקח את ארז לחדר שלך ותשחקו במשהו, אבא שלי הציע. גם לו לא היה כוח לטקסים האלה. קמנו שנינו, ארז ואני, וניגשנו אל החדר. היה קל יותר לציית ולא להתווכח. זה החדר, אמרתי והתיישבתי על המיטה. אתה רוצה לשחק במשהו?
    לא, הוא אמר. יש לי את המשחק שלי.
    נעלבתי אף שגם לי לא היה שום עניין במשחק משותף, ובעל כורחי גם התרשמתי, כנראה: האפשרות לסרב להצעה כזו היתה לגמרי מחוץ ללקסיקון שלי. היא לא עלתה על דעתי.
    הוא התיישב על הרצפה עם המשחק האלקטרוני שלו. אני התיישבתי על המיטה שלי וקראתי ספר. גם כילד קראתי מהר, ואם אני זוכר נכון סיימתי אותו וכבר התחלתי את הבא בתור לפני שאמא נכנסה לקרוא לנו אל השולחן. היא הסתכלה עלינו יושבים בשקט, שנינו, והנהנה כאילו לא ציפתה לראות דבר אחר.
    ומה אני שומעת?! אמרה אמא של ארז מבעד לליפסטיק הכהה שלה, שהיה סגול כמעט שחור, כשהתיישבנו. מתברר שבסוף החופש אתם עוברים לאותו בית ספר! זה לא נפלא?
    ארז ואני החלפנו שוב אותם המבטים.

     

    ***

     

    המסילה מאת אסף שור | עורך הספר: מוטי פוגל | ספרים פועלים - סיפורת

    כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד בע״מ
    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל