14662
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. תיירות פנים | קחו בחשבון את הלובסטר

    תיירות פנים | קחו בחשבון את הלובסטר

    דיוויד פוסטר וואלאס

    דיוויד פוסטר וואלאס על תיירות פנים וחופשות

    מתוך

    קחו בחשבון את הלובסטר

    דעו לכם, עם זאת, שהדמוקרטיזציה של הלובסטר בפסטיבל
    הלובסטרים של מיין מגיעה יחד עם חוסר הנוחות ההמוני ועם הפשרות
    האסתטיות שהן מנת חלקה של דמוקרטיה אמִתית. הביטו למשל באוהל
    האכילה המרכזי שהוזכר קודם, שיש בו תור תמידי ברמת דיסנילנד,
    ושהופך להיות ארבע־מאות מטרים רבועים של טורי דוכני קפיטריה
    מסוככי־גגון ושורות של שולחנות מוסדיים ארוכים שלידם יושבים
    חברים או זרים לחי אל לסת, כשהם מפצחים ולועסים ומריירים. חם,
    והגג השקוע לוכד את האדים, וגם את הריחות העזים שרק בחלקם
    נובעים מהאוכל. בנוסף גם רועש, ואחוז גבוה מהרעש הכולל מגיע
    מלעיסה. הארוחות מגיעות על מגשי קלקר, ובמשקאות הקלים חסר
    קרח וגז, והקפה הוא ברמה של מכולת ומוגש בעוד קלקר, והסכו"ם
    מפלסטיק. וגם לא נותנים מספיק מפיות בהתחשב בלכלוך שנוצר
    מאכילת לובסטר, במיוחד כשאתה דחוק בספסלים ולידך יושבים
    ילדים במגוון גילאים ובמגוון רמות של התפתחות מוטורית־עדינה —
    שלא לדבר על אותם אנשים שאיכשהו הבריחו פנימה את הבירה שלהם
    בתוך צידניות ענק שחוסמות את המעברים, או אלה שלפתע מגיחים
    עם מפות שולחן מפלסטיק ופורשים אותן על חלקי שולחן נרחבים
    בניסיון לשמור אותם (את השולחנות) לקבוצות הקטנות שלהם. וכן
    הלאה. כל דוגמה בפני עצמה היא לא יותר מאי־נוחות קטנונית, כמובן,
    אבל פל"מ כולו הוא אוסף של חוויות קטנות ומטרידות כאלה — תראו
    למשל את ההופעות הראשיות בבמה המרכזית, שם מסתבר שאתה צריך
    לשלם 20 דולר נוספים עבור כיסא מתקפל אם אתה מעוניין לשבת;
    או המהומה המטורפת באוהל הצפוני בעקבות חלוקת דוגמיות בגודל
    פקק־של־בקבוק מהמנות הזוכות בתחרות הבישול; או טקס הגמר של
    תחרות היופי "אלת הים של מיין", שמסתבר שהוא מייסר באורכו
    וכולל בעיקר אינספור תודות ואזכורים של נותני חסות מקומיים. ולא
    נדבר אפילו על מתקני השירותים הניידים והלא ראויים או על העובדה
    שאין שום מקום שאפשר לשטוף בו ידיים לפני או אחרי הארוחה.
    פסטיבל הלובסטרים של מיין הוא בעצם יריד מחוזי בינוני עם דגש
    קולינרי, ובמובן הזה הוא לא שונה מפסטיבלי סרטנים בעיירות חוף
    אחרות, מפסטיבלי תירס במערב התיכון, מפסטיבלי הצ'ילי בטקסס,
    וכו', והוא שותף להם בפרדוקס הבסיסי שנמצא בליבת כל האירועים
    שורצי העממיוּת והמִסחור: זה לא מיועד לכל אחד. *

    ---


    * אני מתוודה שמעולם לא הבנתי למה כל־כך הרבה אנשים חושבים שחופשה
    כיפית כרוכה בלבישת כפכפים ומשקפי שמש ובזחילה בתנועה מטריפה
    לאתרי תיירות רועשים, חמים וצפופים במטרה לדגום את "הטעם המקומי"
    שבהגדרה הרוס כבר מנוכחות התיירים. כל זה (כפי ששותפַי לביקור
    בפסטיבל ממשיכים לציין) הוא עניין שתלוי באישיות ובטעם המובנה:
    מכיוון שאני לא אוהב אתרי תיירות לעולם לא אבין מה מושך בהם ולכן
    אני כנראה לא האדם הנכון לדבר אתו על זה (על אותה משיכה משוערת).
    אבל מאחר שהערת השוליים הזו כמעט בטוח לא תשרוד את שלב העריכה
    במגזין, אני הולך על זה בכל זאת:
    כמו שאני רואה את זה, מן הסתם זה ממש טוב לנשמה להיות תייר, גם אם זה
    קורה רק מדי פעם. אבל זה טוב לנשמה לא במובן שזה מרענן או מחיה, אלא
    במובן העגום, בעל עיני הפלדה, המובן של בואו־נביט־בעובדות־בכנות־
    ונמצא־איזו־דרך־להתמודד־איתן. החוויה הפרטית שלי לא גילתה שנסיעה
    ברחבי הארץ מרחיבה את האופקים או מרגיעה, או שלשינויים רדיקליים
    של מיקום והֶקשר יש השפעה מיטיבה, אלא דווקא שתיירות פנים היא
    חוויה מצמצמת מיסודה, ומשפילה באופן הקשה ביותר — היא עוינת את
    הפנטזיה שלי להיות אינדיבידואל אמִתי, לחיות איכשהו מחוץ ומעל לכול.
    (עכשיו מגיע החלק שהוא בעיני שותפַי לנסיעה עצוב ודוחה במיוחד, שהוא
    הדרך הבטוחה להרוס בה את הכיף שביציאה לחופשה) :להיות תייר המונים,
    בשבילי, זה להפוך לאמריקאי מודרני טהור: זר, בור, חומד משהו שלעולם
    לא יהיה לו, מאוכזב באופן שלעולם לא יודה בו. להיות תייר המונים זה
    לקלקל, באמצעות הינכחוּת צרופה, את הבלתי־מקולקל, שאותו באת לחוות.
    לכפות את נוכחותך על מקומות שמבחינות לא־כלכליות היו יכולים להיות
    במצב טוב יותר, אמִתי יותר, בלעדיך. בתורים, בפקקים, בעסקה אחר עסקה
    — אתה מתעמת עם מימד של עצמך שאינך יכול לברוח ממנו ובאותה מידה
    הוא מכאיב: כתייר, אתה נהיה חשוב מבחינה כלכלית אבל נתעב מבחינה
    קיומית, חרק על דבר מת.



    מתוך קחו בחשבון את הלובסטר | הקובץ ילדה עם שיער מוזר



    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל