7556
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. על הספר 'לעוף כמו דולפין'

    על הספר 'לעוף כמו דולפין'

     
    על אוטיזם ועל לעוף כמו דולפין
    ספרו של רני וייס

     

     

    "מאוד עצוב להיות אוטיסט" קרא לספרו אברהם חובב, איש צעיר שסבל מאוטיזם; "טוב עולמי מעולמכם", כתב לי נער אחד; והיה מי שאמר "אני לא רוצה להיות האיש שבתוכי". הצצות אלה לעולמות כמוסים מהוות קצה חוט להבנה של תופעת האוטיזם, שהקהילה המדעית עוסקת עדיין בחקר חידתה. ל. קאנר תיאר ב-1943 את תסמונת האוטיזם הקלאסי, אחריו, בשנת 1944, פרסם הנס אספרגר את תיאורי המקרה שלו. ששניהם בחרו במושג 'אוטיזם' כמגדיר להפרעה ההתפתחותית שתוארה. 

    המושג אוטוס (autos, ביוונית "עצמי"), נבחר על ידי קאנר ואספרגר כדי להסביר מצבים של התכנסות האדם אל תוך עצמו, של צמצום והתנתקות מהסובב, פרישה מהמארג של החיים החברתיים, יציאה אל מחוץ למעגל והתמקדות מוחלטת בעצמי. 
    במהלך השנים  שויכו מצבים מגוונים להגדרת האוטיזם. למצבים אלה יש מאפיינים שונים אשר נלווים למכנה משותף בסיסי: הפרעה תקשורתית וקושי בהתערות חברתית, קושי בהבנה ושיפוט של סיטואציות חברתיות, קושי ביחסים עם הזולת והבנת צרכיו של האחר. לאורך השנים הוגדרו תת קבוצות לתופעה הרחבה, יחד הן חוסות תחת הכותרת של "הפרעה התפתחותית" ויוצרות את "הספקטרום האוטיסטי".

    הקהילה הטיפולית הגדירה קריטריונים לאבחון התופעה. קריטריונים אלה מופיעים בקובץ המדריך הפסיכיאטרי – DSM והם מקובלים על ידי המומחים בעולם המערבי. רק לאחרונה נערכו שינויים בקובץ החדש – DSM-V. מדריך זה הוא המקובל בקרב מערכי האבחון, אם כי ישנם נוספים. 

    מערכי האבחון מתייחסים לכמה קריטריונים אשר מגדירים הפרעה אוטיסטית: 
     * צמצום תחומי עניין והתכנסות.
     * קושי בוויסות ובהתאמת תגובה באופן סינכרוני להתרחשות.
     * התנהגות בלתי מתואמת שמאופיינת בחזרתיות, בתנועות סטריאוטיפיות ובגרייה עצמית. 
     * לקות תקשורתית עם ובלי הפרעה שפתית. 


    מקובל לחשוב שאצל האדם האוטיסט אין כוונה תקשורתית במלל. יש לו קושי בניהול דיאלוג קוהרנטי, בהבעת רעיון, בהתייחסות לתכנים ובהגמשת החשיבה בהתאם לתוכן הנדון,תגובותיו המילוליות מאוד אסוציאטיביות. חוסר בדמיון וקושי בהסמלה הם תהליכים לוקים שמאפיינים את תפיסת העולם האוטיסטית. היום אנו נחשפים לטווח רחב של מאפיינים אלה הנמצאים תחת הגדרות הספקטרום האוטיסטי (ASD).
    בעשור האחרון הורחב הספקטרום ועלתה שכיחות האוטיזם, בעיקר באבחנת הסובלים מ-PDD  ומ- PDD.NOS . ריבוי תתי הקבוצות בטווח הספקטרום מעיד על מגוון רחב של תופעות שמתגבשות לפרופילים שונים והוא מחזק את ההנחה שאין המקרה האחד דומה לרעהו. ההבדלים האינדיווידואליים משמעותיים בכל רמות התפקוד: קוגניטיבי, התנהגותי, תקשורתי, חברתי.
    רמת היצירתיות של כל ילד וילד, כל אדם ואדם גם היא שונה. 

    התפתחות המחקר ועליית המודעות לתופעה ומקורותיה מייצרות מערכי אבחון קטגוריים שלא פעם "מאבדים את הילד שמאחורי התסמונת". כך, על אף שהאבחנה מתקבלת לאחר הערכות ואיסוף מידע על ידי צוותים רב-מקצועיים מנוסים, הרי שחקר נפשו של הילד האוטיסט, הבנת המהויות האישיות שלו, צרכיו, אופיו ורגישויותיו הם תפקידים הנופלים בחלקו של ההורה. ההורה אמור לדאוג ולהגן על ילדו, להבינו, לגשר בינו לבין העולם המציף והמאיים, לגדלו ולהקנות לו כישורי חיים שיאפשרו לו להתמודד, לשרוד, להביא עצמו לידי ביטוי. 
    הורה תמיד נדרש ללמוד את ילדו, להכירו, לחקור את עולמו באופן רציף ודינמי. לא קל הוא הדבר! אך הורה לילד אוטיסט נדרש להרבה מעבר לכך: עליו לפתח רגישות רב חושית, להיות קשוב לעולם שנראה חסום, עליו לגלות את ילדו המוסווה, ילדו שבתוך הבועה. 

    תעצומות נפש של ממש נדרשות מהורה לילד אוטיסט על מנת שיוכל להתמודד עם החוויה ההורית הזאת, עם המערבולת הרגשית שלו. הוא מתמודד עם בידוד, בו בזמן שעליו להיות המתווך המקדם את הילד, לבנות לו קישור וגשר בינו לבין הסביבה שלא תמיד מגלה אמפתיה והבנה. ההורה לילד האוטיסט מוצא עצמו מתלבט בכל רגע, מקבל החלטות, מוודא שמה שהוא עושה זה הטוב ביותר עבור ילדו. הוא נדרש להתמודד עם נחשולי כאב שחוזר בתחנות החיים, ללמוד לחיות ולהחיות. זוהי ההתמודדות מרגע ההכרה בבעיה ועד סוף החיים. חיי המשפחה משתנים ומוכתבים על פי צרכיו של הילד האוטיסט, מלווה אותם הידיעה שהאדם האוטיסט יזדקק לא פעם לליווי ולהשגחה צמודים, ואולי לעולם לא יעזוב את הקן. הורה לילד אוטיסט נדרש ללמוד לראות את ה"יש", להכיר בחזקות, להבין, לאהוב, להכיל. הוא נדרש להתמודד עם מהפך בתפישת משמעות המושג "אושר", עליו ללמוד "תרבות חדשה", שבה מיצוי יכולות אינו בהכרח מסלול לקראת אקדמיה, אלא בעיקר ובפרט מסלול של בית ספר לחיים, עליו ללמוד לשמוח בכל הישג לקראת יעד העצמאות המרבית האפשרית, לדעת לאתר את הכישורים, את הייחודיות. עליו לעבור הרבה רגעים קשים ומטלטלים. לדעת שאצלו זה אחרת. 

    לעוף כמו דולפין  זו שירת ליבו של אב, זו אינה שירה רגילה, אלא כזו שנכתבה לבן שאינו ילד רגיל. האב מתאר רגשות, מצבים, התחבטות מתמדת. הוא משתף אותנו באופן שבו נופץ החלום, באופן שבו השתנו החיים, הוא מתאר את הדרך לחיים חדשים.  

    אב מקבל בשורה, יש רגע של תחושת אובדן, האב הלוּם, לאן מכאן? הכול מעורפל והוא מחפש את דרכו בסבך רגשותיו :
     "רציתי שתמות .../ ...סלח לי אהובי  הקטן והטהור שכך רציתי.../ ....לימדת אותי צעד אחר צעד מהי אהבה."
    בכנות מופלאה ומלאת רגש משתף רני וייס את קוראיו בתהליך שהוא עובר עם בנו, אוֹרי. הוא משתף אותנו בדרך הקשה ששזורים בה "רגעי קסם", אשר נרקמים אט-אט לחלום חדש, לאהבה אין סופית, סוחפת בתמימותה, אהבה טהורה וחמה. 
     
    הייתה לי הזכות לפגוש את אוֹרי מפיץ האור, נער חמודות, בעל כישרונות רבים, נאיבי אך מתקשר, עצמאי ומתפקד, תלמיד טוב של החיים ותלמיד טוב בבית הספר, נער שגאה ביכולותיו, נער אהוב ואוהב, רגיש וחם, שחי בשלום עם קשייו, "ילד-איש".   

    ד"ר עודדה פלד
    פסיכולוגית התפתחותית/שיקומית מומחית 
     


    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל