7636
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. הבריחה לשומקום | עמלה עינת

    הבריחה לשומקום | עמלה עינת

    הבריחה לשומקום – הסיפור שמאחורי הסיפור.

     

    לפני כעשרים שנה כתבתי נובלה למבוגרים בשם הציני "מדובר בסה"כ ב-65 ילדים חסרים" שעסק בנושא ילדי תימן הנעלמים. לצורך הכתיבה  נפגשתי בדרך הטבע עם רבות מהדמויות שהיו קשורות קשר בשר-ודמי לעניין – אבות, אמהות, אחים ואחיות, ועוד, וחוויתי את חוויות החיפוש, האובדן  וההשפלה אותם חוו מרגעי היעלמות ילדיהם ולאורך השנים שלאחר מכן. אחת ההרגשות הקשות ביותר איתה הזדהיתי בכל נפשי הייתה הרגשת הזלזול בה חשו  מטעם אנשי המקצוע והציבור הוותיקים בישראל אליהם פנו במצוקתם. ואותה, לצד תחושות הכאב והגעגוע הבלתי מתפוגגים, רציתי להביע בסיפור.

    והנה, כיום, לאחר שנים רבות, קראתי ושמעתי על הברחתן ארצה של משפחות  יהודיות מתימן הבוערת, מבין אחרוני הקהילה היהודית שנותרה שם עדיין. ראיתי את תמונתו של הנער שחור הפיאות והעיניים ליד אביו וליד ראש הממשלה הנוגע ביראת קודש בגוויל ספר התורה העתיק אותו הבריחו ארצה, ונפעמתי. הרגשתי שסיפור הימלטותם הדרמטית וקליטתם המחבקת כאן חייבים לבוא לידיעתם ולגעת בליבם של הקוראים הצעירים בישראל. 

    אלא שבאותה מהירות בה פרצה בי ההתלהבות מדרך הקליטה החמה, כביכול, כך התעמעמה, שלא לומר דעכה כמעט כליל תוך תקופה קצרה.  המפגש הלא נעים (על דרך ההמעטה) עם המציאות שאחרי קבלת הפנים החגיגית התרחש כשניסיתי להיפגש עם בני המשפחות.  הסתבר לי אז שבעקבות תמונת העיתונות המפורסמת נאסרו המעורבים בהברחה בתימן – יהודים וערבים. אי לכך הוחלט כאן, באיחור כמובן, למנוע מפגשים נוספים מאנשים החשודים במוטיבציה של כתיבה. מאוחר יותר, כשהצלחתי בכל זאת ליצור קשר  עם המוברחים בעזרת בני עדה וותיקים, נדהמתי לראות את בדידותם, את חוסר האונים שלהם ואת חוסר התמיכה המימסדית המינימלית לה היו ראויים. פגשתי אנשים נבוכים ישובים על המרצפות שבין החדרונים במרכז הקליטה, ומחכים...
    זאת, מבלי לדבר על ילדיהם שהועברו לישיבות בערים אחרות ונדונו להסתגל במהירות וללא עזרה אישית ממשית לסביבה דוברת יידיש  ועברית,  למנהגיה הזרים ולמאכליה המוזרים.
    חשבתי והרגשתי אז, בתוך ואחרי מפגשים אלה, שהיחס הבסיסי לקהילת ניצולים זאת, כמו לבניה ואחיה שהגיעו הנה לפני שנים, לא השתנה בעיקרון. המפגש  הראשוני, כאז כן עתה, זוכה לציוריות מצולמת בהבלטה רבה, אלא שהנכונות להטמיעם אנשי קהילה זו בקרבנו כשווים ואהובים לקויה ופוגענית.
    משהו מקשייהם, מהזיות הבריחה שלהם מהמציאות הזרה  והקרה אל אפשרות של מימוש החלום אותו חלמו בדרכם הנה, ניסיתי להביא בין דפי סיפור זה שאין בו נגיעה אינפורמטיבית כלשהי לדמויות ולמעשים ריאליים, ורק הכיוון העלילתי והמסר הרגשי שבו  קושרים בין הדמויות והעלילות הבדיוניות המסופרות  לבין ההוויה האמיתית שברקע.   

    עמלה עינת


    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל