ספרו החדש של פרופ' נמרוד אלוני - ולקראת ההדפסה העשירית של
כל שצריך להיות אדם: אנתולוגיה בפילוסופיה של החינוך
חינוך טוב הוא טיפוח בני אדם בזיקה לטבע האנושי, לתרבותי-האיכותי ולסגולי-אישיותי – והכול מתוך הקפדה על אקלים אינטלקטואלי וחברתי, שמוֹתיר את רוח התלמידים חופשייה לחקרנות, לפרשנות, לביקורתיות, ליצירתיות ולהגדרה עצמית. זהו חינוך המבקש לסייע לאנשים לממש יכולות אישיותיות, תשתיות תרבותיות והזדמנויות חברתיות, ולצרוף לעצמם חיים אוטונומיים ומלאים של משמעות, הגינות והגשמה עצמית.
המחנך הטוב אוהב ראשוניות של ילדוּת ונעורים, אוהב בשלות של איכות ותרבות, ואישיותו המיוחדת יוצרת גשר ביניהן: היא מכוננת את המפגש הפדגוגי, שבו מפיקים הצעירים את המיטב מעצמם ומעולמם ומתקשרים באהבה ובמחויבות לדברים הראויים לאהבה ולהגשמה.
"חינוך טוב" לא נולד במגדל שן והוא אינו ספר מן הספרים "היושבים על הגדר", כי אם כתב עמדה שמתיימר לקדם צעירים למיטבם. "לפיכך, הוא מציג חזון ערכי של הראוי ומשנה סדורה בדבר הדרכים הנאותות להגשמתו. הטוב שאליו מכוון הספר הוא משולש: הטוב החוויתי שבשמחת החיים ובחדוות הלימוד והיצירה; הטוב האיכותי שבסטנדרטים גבוהים בתחומי החשיבה, הדיבור, האזרחות, העבודה, האמנות והגנת הסביבה; והטוב המוסרי שבדאגה לרווחתם ולכבודם של אחרים ומניעת כל פגיעה בזולת.
פרופ' נמרוד אלוני מלמד פילוסופיה חינוכית במכללת סמינר הקיבוצים, עומד בה בראש "המכון לחינוך מתקדם" ומופקד על "קתדרת אונסקו לחינוך הומניסטי". ב"מרכז לאתיקה שבירושלים" הוא מנהל את תחום האתיקה החינוכית. בשנת 1997 ייסד את רשת חמ"ה לחינוך ממלכתי הומניסטי. ספריו הקודמים בהוצאת הקיבוץ המאוחד: "להיות אדם: דרכים בחינוך ההומניסטי" (1998), "כל שצריך להיות אדם: מסע בפילוסופיה חינוכית (בשיתוף מכון מופ"ת, 2005), "דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי" (2008).
ספר מרתק זה אינו עוסק בתחרות של ציונים, באוריינות המאה העשרים ואחת או בשאלות של בחינות הבגרות, אלא במהות החינוך הטוב – הטוב במובן ההומניסטי, הליברלי, ההוליסטי. כל מי שרואה לנגד עיניו חינוכו של דור משכיל, רגיש, קשוב וערכי – ראוי שיקרא ספר זה של נמרוד אלוני.
פרופ' גבריאל סלומון
הספר חינוך טוב מסתמך על מיטב המקורות מהתקופה העתיקה ועד ימינו והופך אותם נגישים לכל מי שמתעניין בשאלה מיהו האדם הטוב ומהו החינוך הראוי. אלוני דן באופן מעמיק בזיקה בין "התרבות הגבוהה" לבין החינוך בתרבות דמוקרטית והומניסטית. זהו ספר עשיר ברעיונות, מתווה דרך, ומהווה תרומה משמעותית לספרות החינוך בישראל.
פרופ' מרים בן פרץ
נמרוד אלוני מרהט בסלון של חיינו את המלה "חינוך". הוא מאוורר את האבק שדבק בה, מצחצח את דמיונה ומרפד מחדש, ביד אמן, את מה שאולי שכחנו מזמן. "חינוך טוב" הוא ספר חלומות. נמרוד אלוני פורש לפני החלומות האלה שטיח אדום ומאמין שיום אחד נאזור אומץ לדרוך עליו.
רוני סומק