פתח דבר מאת ציפי פליישרלמזלנו, הכרנו את מתי ליָדֵנו. לעומת גאונים מוסיקליים אחרים, כגון באך וגרשווין, גם הם אמני ההרמוניה, הייתה לנו ההזדמנות לעקוב אחר היצירה של מתי כספי בזמן אמיתי. ובעצם בתוך המוסיקה של מתי יש גם באך וגם גרשווין ועוד ועוד. מתי הוא גם מגיבורי הזמר העברי, בעיקר בשנים 1990-1970.
הרעיון לכתוב ספר כזה נולד בשנת 1994, אך בחומר המוסיקלי של שיריו התחלתי לדון עם הסטודנטים שלי כבר בשנות השבעים. תמיד אהבתי לעסוק בכל צליל, בכל אקורד, בכל מהלך הרמוני.
בראשית התהליך קראתי את הלחן עם ההרמוניות כפי שמתי כתב אותם בספריו; זו הייתה נקודת המוצא – ואז האזנתי להקלטות והשלמתי את האקורדים בתווים מלאים לנגינה בפסנתר. התוצאה, כפי שתראו באלבום השירים הנפתח מצד שמאל של הספר, היא שירים שרשומים כמו כוראלים, אך קו הסופרן – המנגינה – מופיע בנפרד, ובצירוף דרגות הרמוניות מתחת לליווי. כשיש צורך רשומות גם התבניות הקצביות.
ספר זה הוא קיצורו של הספר המלא בן שני הכרכים, אשר מרחיב ביותר את הניתוח של ארבעים השירים ואת הדיון לעומק בשפתו ההרמונית העשירה של מתי כספי. למי ש"הציץ ונפגע", ומעוניין לקרוא גם את הספר המלא, אמליץ מאוד לקרוא שם את ההקדמה .
* הספר המלא נמצא בישראל בספריות של המוסדות האלה: האקדמיות למוסיקה בתל אביב ובירושלים; המחלקות למוסיקה ולמוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת בר-אילן, באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת חיפה; מכללת לוינסקי לחינוך; הספרייה הלאומית – מחלקת המוסיקה; המכון למוסיקה ישראלית; הספרייה למוסיקה במרכז פליציה בלומנטל בתל אביב; המגמה למוסיקה בתיכון תלמה ילין; הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה (שטריקר); הקונסרבטוריון העירוני באר שבע.