ספרית פועלים |  הקיבוץ המאוחד | הוצאה לאור
    חפש

    מה שחושבים שירה
     
     
     
     
     
    יופיו בהחלט ידוע
     
     
     
    זו לא הדאגה שלי
    שירה שיש בה רגישות עליונה כלפי סבלו של החלש וביקורת נוקבת כלפי החברה המאפשרת אותו; זוהי שירה שמעצבת דיוקנאות של פרטים חסרי-שם, המהווים תמונה מדוייקת של העולן שבו הם חיים ומעל הכל זוהי שירה של אישה בעלת נוכחות, רגישות עצומה וכוח חיים עז
    בכל סרלואי על לילות חשון | קדיה מולודובסקי 
     
    אמריקה כפי שהיא 
     
     
     
     
    דליה הנביאה
     
     מן העיתונות>>>

     המלצות קודמות >>>
     
     
    עשרת הספרים הישראלים שאתם אמורים להכיר
     
    הארץ ב"קריאת חובה" עם קלאסיקות ישראליות שאמורים להכיר.. .

    המשך >>> 

    להמלצות נוספות >>


    צפור שבפנים עומדת בחוץ  / הרכבי חדוה

    שירים 2008-1962
    על שיריה של חדוה הרכבי כתב אריאל הרשפלד:
    מאז שיריה המוקדמים, שקובצו בספר "כי הוא מלך" (1974), נשמע קולה המיוחד של חדוה הרכבי על נימתו הטראגית, על המוזיקליות הייחודית שלו ועל עולמו החזיוני, והוא הולך ומעמיק לאורך שנות יצירתה. לאה גולדברג הייתה זו שגילתה את ייחודו וערכו הנדיר של הקול הזה והיא שהביאה לדפוס את קובץ השירים הראשון. למרות המרחק הגדול בין עולמה השירי של הרכבי לבין זה של גולדברג, יש בשירים המוקדמים חותם ברור של קרבה רוחנית ופואטית לעולמה של המורה הגדולה. השירים המוקדמים שקולים, גם אם הם ערוכים בחופש רפסודי, והקול הדובר כמו לומד לשאת את קולו דרך הדיבור הגולדברגי.

    אבל כבר בקובץ הראשון, וביתר שאת השני- "עדי" (1981), החלה שירתה של הרכבי לשאת את מאפייניה היחודיים: הדיבור הרתמי, הנרגש, ניתק מן המשקל ונעשה זורם וסוחף, ולשון המראות הפכה נועזת יותר, מזעזעת ומרהיבה. מתחילתה מוקדשת שירתה של חדוה הרכבי לחישוף של עולמות פנימיים, מסויטים לעתים, ולחיפוש אחר קול פנימי, הבוקע מעבר לנורמות הדיבור.

    בקובץ השלישי, "אני רוצה רק להגיד לך" (1985), הפך עצם הדיבור לנושאה העיקרי של השירה: הניסיון להבקיע את הדרך אל הזולת ולהבקיע את נטייתן של המילים להתאבן בתוך שגרות-לשון הפכו לדרמה רבת עוצמה של דיבור, ופתחו מנעד מוזיקלי חדש בקולה של הרכבי- מנגנוני חזרה כפייתיים יצרו בהם מוזיקה חדשה של תחינה, הפצרה, תפילה וייאוש.

    בקובץ "האחר" (1993),פיתחה הרכבי צורות שיר ארוכות, מעין מונולוגים אפיים , היוצרים סינתזות מרתקות בין צורות השיר הקודמות שלה. בשני הקבצים הללו ניתנה עדות למצבי משבר ובלהה מן הקיצוניים שתוארו בשירה העברית, ולצידם נמצאה לשון גם למצבי התעלות ואושר, אקסטאזה של תשוקה ושלווה עילאית. ניתן להגדיר את קולה בשירתה הבשלה כמוזיקת מעמקים.

    "ציפור שבפנים עומדת בחוץ", הוא כרך המחזיק את כל שיריה של המשוררת עד כאן ומוסיף להם חלק משיריה החדשים, שטרם כונסו. בין שירים אלה נמצאים כמה מן הגדולים שבשיריה של הרכבי- שירי אהבה אדירי כוח בפרק המכונה "ראנא", והשירים המוקדשים לבנה של המשוררת, "מיגו", הפורש רקמת מילים עדינה מאין כמותה על רקמת יחסים המשתרעת הרחק אל מעבר לגבולותיו של העולם הזה.
    חדוה הרכבי הרחיבה את המנעד החווייתי של השירה העברית בדור הזה, ויצרה מקום למצבי נפש שהיו נותרים שתוקים בלעדיה.

    קישורים
    חופש השירה על פי חדוה הרכבי
    עצרו
    שיר מתוך הספר
    פרס יהודה עמיחי לשירה עברית מוענק לחדוה הרכבי 


    שם ספר:  צפור שבפנים עומדת בחוץ
    מחבר/ת:  הרכבי חדוה
    הוצאה:  הקיבוץ המאוחד
    בשיתוף הוצאת:  מוסד ביאליק
    מקור / תרגום:  מקור
    דאנאקוד:  310004721
    מועד הוצאה לאור:  2010

    מחיר :  94.00 
    מחיר באתר:  65.00 

    בניית אתריםבניית אתרים 

    הקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים,, הוצאה לאור