14483
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. זמֶֶלְווייס | פרק ראשון

    זמֶֶלְווייס | פרק ראשון

     


    בקרבת בזיליקת אישטוון הקדוש?... ליד הדנובה... נחפש
    את הבית. הוא לא קיים עוד. שום שריד לא נשאר ממנו...
    נוסיף לחפש. בתוך העולם... בתוך הזמן. משהו שיכוון אותנו
    אל האמת. נחפש! אולי שם, בסחרחרת השנים המתרחקת...
    1818 ... 1817 ... 1816 ... 1812 ... נחזיר את הזמן לאחור...
    עכשיו את המרחב... בודפשט... פרסבורג... וינה... 1812 ...
    1807 ... 1806 ... 1805 ...: "ב־ 2 בדצמבר, בארבע לפנות בוקר,
    הקרב החל בערפל שלא איחר להתפזר..." אוסטרליץ... זה
    עדיין לא מה שאנחנו מבקשים... אנחנו מחפשים מישהו
    משלנו, מדמנו, מגזענו, קרוב יותר ברוחו אל זמלווייס:
    קורוויזאר...! קורוויזאר...
    הוא לא נמצא בשדה הקרב בבוקר חשוב זה של אש וגופרית...
    היכן הוא? בתור רופאו האישי של הקיסר, כאן מקומו!
    מדוע נשאר בווינה, בבית החולים הכללי, אף־על־פי ששום
    צו לא החזיק אותו שם?
    בניין עצום, בית החולים הזה! ואפל!... עוד נשוב אליו
    בהמשך, באריכות, עם זמלווייס, כשתגיע השעה. לעת
    עתה גורלו עוד לא נגלה לעין, ובמקום שבו עתידה להזדהר
    גאוניותו, עדיין אין לו זכר.
    חושינו העלובים!
    בחדרים האלה, בין מטופלים אזרחים, מפוזרים המוני
    חיילים מרותקים למיטותיהם, פצועים, גוועים, מכל הגדודים,
    נופחים את נשמתם כמיטב יכולתם.
    וקורוויזאר... מה הוא עושה ברגע זה?
    האם גאוניותו של אדונו היא זו שקשרה כתרים לרופא
    המפורסם? האומנם בגלל חילוקי דעות בחר הרופא להיעדר
    בבוקר ההוא? בגלל קנאה...?
    דבר זה לא יעלה על הדעת. הרפואה, ככלות הכול, מסוגלת
    להפיק רק ניצוץ קטן של תהילה. והוא היטיב לדעת זאת, הוא,
    שהחזיק בכל רזי המדע של זמנו, הוא, שעוּטר בזכות מטופלו
    ככל שהדעת משגת, ושגאוותו קושטה באות הצטיינות
    אקדמי שאין נעלה ממנו: מושב בקולז' דה פראנס. ואם לא די
    בזה, ואף חשוב יותר באותם זמנים של מלחמה: רופא בשירות
    הרפואי של הצבא האדיר בעולם. מבחינה זו, כלום לא היה
    נערץ, מאושר ומעוטר כמו פילדמרשל?
    האומנם הייתה לו, לרופא השאפתן, תשוקה אחרת מלבד
    לשרת במלוא הדרו באותן הילולות מלחמה?
    האם הוסיף לדבוק במחשבה עצמאית, המקדמת את הישגיו
    בתחום מומחיותו? בהחלט.
    בעיצומו של קרב אוסטרליץ, בשעה המכריעה ביותר של
    זמנו, הוא פרש מחובותיו לאחר שקץ, קרוב לוודאי, בנוכחותו
    שם, על מנת לתרגם, במאמץ לא מבוטל, ספר רב־חשיבות:
    האזנה, מאת אאונברוגר.1*
    קִדמה שהתיישנה! התיישנה במשך חמישים שנות שתיקה!
    קורוויזאר הקים אותו לתחייה, העניק לו את קולו, וזו הייתה
    מחווה זכה מאוד ויפה מאוד בקריירה של האיש. האם יכול
    היה למצוא שימוש טוב יותר לסמכות האדירה שניתנה לו
    בתוקף משרתו הנהדרת כרופאהּ של השירה האפית?
    השבח לקורוויזאר! ושבח קטן, אולי, גם לנפוליאון!
    שכן באמצעותו התרוממנו אל ההרמוניה המנחמת שביקשנו
    לעצמנו, אל אותה צורה נדירה כל־כך של כוח: זו החומלת על
    בני אדם. ועכשיו נחזור לבודפשט, שאליה מוביל אותנו הספר
    שלנו.
    נפשו של אדם עתידה לפרוח בה, מתוך חמלה כה גדולה,
    בלבלוב כה מרהיב, שגורלה של האנושות יומתק בזכותה
    לעד.

    *

    נחכה שיפציעו מקפלי העבר הימים שאנו מעוניינים בהם.
    תחילה השחר...
    בהן צדק, פעם אחר פעם זו אותה אזלת יד, אותה התעקשות
    אווילית על השגרה העיוורת והחירשת שאופפת את ילדותו
    של אדם יוצא דופן...
    איש לא משגיח בכך... איש לא עוזר להם... האומנם
    זו הסיבה שנפשם של האנשים האלה רחוקה כל־כך מחיי
    היומיום?
    בבודפשט היה זה הבן הרביעי, פיליפ, שנועד לגדולות...
    אבל אמו, בדומה לכל האחרים, לא השגיחה בכך. מספרים
    שהייתה אשת עמל שנישאה מוקדם, קמה מוקדם, והייתה גם
    יפה ובלתי נלאית, עד שבחורף 1846 מחלה אכזרית ריתקה
    אותה למיטתה לצמיתות.
    בבית הזה, לפני האסון, הרבו לשיר וגם לצעוק. שמונה
    ילדים!
    המכולת שגשגה, בני זמלווייס הקטנים אכלו היטב, לפיליפ
    מלאו יום אחד ארבע שנים, ואז עשר. לכל אחד, בכל מקום,
    הוא נראה ילד מאושר; חוץ מאשר בבית הספר. הוא שנא
    את בית הספר, והאיבה הזאת ייאשה את אביו. פיליפ אהב
    את הרחוב. ילדים, אף יותר מאיתנו, מנהלים חיים שטחיים
    לצד חיים עמוקים. חייהם השטחיים פשוטים בתכלית, הם
    מסתכמים באי אלו כללי משמעת, אבל החיים העמוקים של
    כל ילד הם ההרמוניה הסבוכה של עולם שמתהווה. הילד
    צריך ליצוק לתוך העולם הזה, יום אחר יום, את כל העצב
    ואת כל היופי עלי אדמות. זו העבודה המאומצת של החיים
    הפנימיים.
    מה יכולים המורים והשכלתם לעשות למען ההתעברות
    הרוחנית הזאת, הלידה השנייה הזאת, שהכול נסתר בה?
    כמעט כלום.
    בן־אנוש העומד על דעתו מאמץ לו כמורה דרך את האקראי.
    האקראי הוא הרחוב. הרחוב מגוון ומרבה אמִתוֹת עד
    אינסוף, והוא פשוט יותר מהספרים.

    *

    הרחוב, במקומותינו?
    מה עושים ברחוב ברוב המקרים? חולמים.
    חולמים על דברים פחות או יותר מפורשים, נישאים על
    כנפי השאיפות שלנו, הטינות שלנו, העבר שלנו. זהו אחד
    המקומות המהורהרים ביותר בעידננו, זהו קודש הקודשים
    המודרני שלנו, הרחוב.
    בהונגריה, ארץ ערבה לאוזן, ארץ התיאטרון, המאוכלסת
    על־ידי גזע שנותן דרור לרגשותיו יותר מזה שלנו, המוזיקה
    פורצת החוצה ללא מאמץ.
    ואמנם אחרי המוזיקה ולא אחרי בית הספר נהתה נפשו של
    זמלווייס הקטן שלנו. הפיתוי היה גדול ורב. בתקופה ההיא,
    בייחוד בשעת צהריים, היו בבּוּדָה זמרי עם רבים כמעט כמו
    המבואות בכניסה לבתים.
    מדוע לא נעצור שם לרגע?
    בין שלוליות הגשם האחרון, הזמר הלבוש בבלואים
    ססגוניים נעצר, מתגרד במרץ בעודו מביט בעולם החולף...
    מבעד לדלותו... עולה בלבו קנאה קטנה ונכלולית כלפי כל
    אותם אנשים הממהרים לארוחת הצהריים שלהם... שכן הוא
    טרם השיג את זו שלו, לא בבטן ולא בכיס. מתוך תיק מצחין
    משתן הוא שולף גיטרה שמיתריה רפויים... הכלי גונח תחת
    אצבעותיו המלוכלכות...
    הוא מביט אל על, הרוח...
    בקולו העבש הוא פולט אי אלו צלילים תועים. אנחנו
    ממתינים, לצדנו גם אחרים... ובכללם פיליפ הקטן,
    שממתין זה מכבר. מעגל מתקהל ומתרחב, נוגס במדרכה,
    מסיט את הכרכרות העוברות בדרך. מעגל מכושף... זהו
    זה! קדימה. האביון חורך־התווים רוצה להיחלץ מהחיים...
    ועם מה? עם זה... עוד נראה... נעקוב אחריו... כברת דרך
    לתוך החלום.
    שעת הצהריים חלפה, ושירתה של החבורה אפופה קסם
    שאפילו הרעב לא מצליח לגרש.
    השירים הללו לא עליזים ולא עצובים, הם עשירים בחומר
    פלאי או לחילופין חסרים אותו, את הדלים מביניהם שוכחים,
    אך העשירים חודרים היישר ללב.
    בדומה לַמוזיקה הגדולה, הם מנהירים את השמיימי. אלא
    שבשביל מוזיקה גדולה צריך להיות משכיל ולו במקצת,
    מוזיקאי; בעוד שכדי לאהוב את השיר העממי, האמִתי, מספיק
    לאהוב את האהבה, להיות בעל רגש, וגם מילות השירים
    עוזרות...
    האזינו במלוא נפשכם, המופתעת והעולצת על שהשתחררה
    ממעט צל, לקסם של ארבעת התווים המלוכדים... ארבעה
    תווים מאירים, מִנחה של אומץ ושל כוחות מפיחי תקווה
    שהכישרון מעניק לאלה שלא יודעים... שאינם מספיק
    עולצים, מספיק מאמינים, מספיק כנים, מספיק חזקים... בכדי
    להיות מאושרים.
    אלא שהמוזיקה דועכת... המעגל מתפזר... והזמר, מעט
    לאה יותר, תר אחר ארוחת צהריים. כולם רעבים. המסתורין
    הענוג גווע... לדאבון לבם של כולם. הרחוב שב להתפלש
    בניוולו. הכנסייה הקטנטנה נסגרת, העוגבים נדמו, עכשיו
    עצוב יותר מקודם. נותרים רק אלה שבחר בהם הגורל עבור
    המיסה הנצחית של האהבה האינסופית. כל שהם יוצרים הוא
    קפלה זערורית של אור, במרחב ובזמן.

     

    -----------------


    * לאופולד אאונברוגר (1809-1722 ,Auenbrugger) היה רופא
    אוסטרי שהמציא את טכניקת הניקוש וההאזנה בבדיקה רפואית.
    הוא פרסם בשנת 1761 ספר פורץ דרך בשם "המצאה חדשה שנועדה
    לאתר סימנים של מחלות חזה חבויות באמצעות ניקוש על בית החזה
    של האדם", שאותו קורוויזאר תרגם מלטינית לצרפתית בשנת 1808 .

     

     

    _______________

    זמלווייס, לואי־פרדינן סלין // ספרית פועלים - סיפורת 

    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל