7318
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. ממתח לרומן

    ממתח לרומן



    ממתח לרומן

    'לגמרי במקרה' התחיל כספר מתח: עוד לפני שנבנתה מסגרת הסיפור וניתן לו שמו, זה היה ייעודו. התחלתי לבנות את העלילה בתהליך ההפוך לקילוף בצל – חיפשתי את גרעין העלילה, הקונפליקט עליו מושתת הסיפור, וכשמצאתי אותו, התחלתי לעטות עליו את השכבות זו על גבי זו, כדי שבסיום התהליך יוכל הקורא להתחיל ולקלף.

    בניגוד לרומן הקלאסי שבו על המחבר לאפיין דמויות מורכבות, עלילה רבת-רבדים ועוד, ספרות המתח בנויה מציר אחד עיקרי – ציר העלילה – שעליו תיפול או תקום. ככל שהעלילה סוחפת יותר, ככל שהמחבר מצליח להעניק לקורא מצופים יציבים ומונע ממנו לשקוע במימי השעמום, כך יהיה הסיפור איכותי יותר, לרוב גם אם המימדים האחרים - למשל מורכבות הדמויות - דלים הם. עד כאן תיאוריה.

    בפרקטיקה, במשך חודשים ארוכים התחלתי לטוות בראשי לאט לאט את העלילה, מחפש למצוא את הסיפור הטוב, שיסחוף את הקורא, יבטיח עניין ועם זאת – בשלב שבו יש לקשור את כל קצוות החוטים – לא יקרוס באמינותו. עם הזמן נוספו עוד ועוד פרטים לשלד העיקרי של הסיפור. אני כבר לא זוכר מתי, אבל משלב מסויים התחילה העלילה לסוב סביב הרעיון הקסום, הפרדוקסלי, האובססיבי, בשירו של מאיר אריאל: "אני רוצה לפגוש אותה לגמרי במקרה, אחרי שכבר אשכח אותה כליל". רעיונות שהעסיקו והקסימו אותי קודם לכן – המיקריות, הגורל שמזמן פגישות שמשנות חיים – השתלבו באופן טבעי עם התמה של מאיר אריאל ועם עלילת המתח שנרקמה. עוד לפני שכתבתי את השורה הראשונה היה לי ברור שהשיר ייתן לספר את שמו. אחרי ששלד הסיפור היה קיים וכשידעתי פרטים רבים על הדמויות והתהוות העלילה, התחלתי בכתיבה.

    ואז, גיליתי שכמעט נגד רצוני אני לא מצליח לדבוק בתוכניתי המקורית. הכתיבה סחפה אותי ממקום של סיפור מתח עלילתי "טהור", אל עבר העמקת הטקסט ומתן נפח רב יותר לאותו ציר עלילתי בסיסי: סיפור האהבה בין הגר ליואב התעבה והפך מאמצעי למטרה, ורעיונות ומסרים שאינם כלולים בשידרת העלילה נוספו וקיבלו תשומת לב לא מתוכננת. בנוסף, גם כל אחת מהדמויות קיבלה נפח וכיוון משלה. הרגשתי כמו צייר, שלאחר שהדמויות שיצר במכחולו התחילו לנוע וקיבלו חיים, הוא מנסה להכיר אותן, לפענח את טיבן וללכוד את מעשיהן ואת הדיאלוגים שהן יוצרות.



    התת-מודע כיוצר

    בכלל, גיליתי שלכתיבה יש דופק מִשל עצמה. היא מתרחשת בתהליך שהוא כמעט ומקביל למחשבות ה"שוטפות" שלי, יוצרת תחושה שאני לא לבד שם. לפינק פלויד יש שיר נפלא, עם שורה נפלאה עוד יותר שאומרת – "there’s someone in my head but it’s not me ". אמנם השיר במקורו מדבר על שגעון, אבל כך הרגשתי כל-כך הרבה פעמים במהלך הכתיבה. אני מניח שאפשר לקרוא לזה פשוט "התת-מודע". ותאמינו לי, ממזר התת-מודע הזה, איך שיש לו לפעמים רעיונות יוצאים מן הכלל. כשיהיו תמלוגים, אני מוכן לחלוק איתו חצי. הנה דוגמא מוחשית על הכתיבה בעזרת התת-מודע: יום אחד במהלך תקופת הכתיבה הלכתי לבריכה, ובתום השחיה הגעתי למקלחות, שם פגשתי בחור שעבד איתי בעבר. הוא עמד והתגלח, ואני הצצתי בו: הוא היה מאלה שכבר בסיום הגילוח, אחרי שעבדו בדבקות לקצוץ את הזיפים עם סכין משובחת, אם תעביר יד על הלחיים תרגיש שוב את החיספוס. אחד עם זקיקים היפר-אקטיביים. הבטתי בו ונזכרתי בבחור אחר שהיה איתי בטירונות, שסבל מאותה תופעה. בעיקר סבל מהמפקדים שירדו לחייו אם פגשו אותו בשעת צהריים, וכשהיו מתבוננים בפניו עטויות הזיפים לא האמינו לשבועתו לפיה לא דילג על גילוח הבוקר. באותו רגע משהו הבזיק בי, והיה לי ברור – זה ארז! לא ידעתי להגיד למה בדיוק נכון כאן לייחס את המאפיין הזה לארז, אחד מגיבורי 'לגמרי במקרה', אבל לא התווכחתי וכשהגעתי הביתה שילבתי את זה מייד בחלק שבו נבנה הפרופיל שלו. רק מאוחר יותר – מה לעשות, אני לא אינטיליגנטי כמו התת-מודע שלי – זה התחבר לי עם ההורמונים השופעים של ארז והבנתי את המטאפורה היפה שנוצרה לצרכים הגופניים שתססו כל הזמן בארז.

    יואב ואני

    מכיוון שהסיפור מסופר בגוף ראשון, אני נשאל עד כמה דמותו של יואב מייצגת את דמותי שלי. ככלל, אני חושב שבכל כתיבה שאינה נכתבת ממרחק בתור בחירה, אלא כזו בה המחבר "מביא את עצמו" לתוכה, קיים משהו מהכותב. דמיינו שתוכן הספר הוא אלומת אור שמוקרנת אל עבר המחבר, ומה שנחשף אל הקורא הוא רק צילו של המחבר. צל זה, בעיניי, משרטט בפני הקורא את דמותו של הכותב. עוצמת האור, כיוונה ותנאים משתנים אחרים הם אלה שמגדירים את חדות קווי מִתאר המחבר כפי שאלה נגלים לקורא. אלא שהצל שמוטל, משתקף לאו דווקא בגיבור הראשי - יואב ב'לגמרי במקרה' - שמספר את הסיפור מתוך חוויתו, אלא אולי גם באופן כזה או אחר בכל אחת מדמויות המפתח שבסיפור – הגר, ענת ואולי גם ארז. מי שמכיר, יודע, ויכול לנסות ולמתוח את הקוים המתאימים מהדמויות השונות אלי, ומי שלא, יכול רק לשער מהו כל חלק של צל שמשתקף בהן.

    מעוז מוסל

    _________________________________

     לגמרי במקרה
     הפרק הראשון של לגמרי במקרה

    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל