14830
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • כל האתר עד-50% הנחה
        • נבחרי שבוע הספר 2025
        • ספרים חדשים
        • פרוזה במיטבה
        • ספרי ילדים ונוער
        • ספרי עיון
        • ספרי שירה
        • חודש הגאווה
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. טעימות ופרקים ראשונים
    3. מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים | מטעימה מהספר

    מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים | מטעימה מהספר

    ג'ואן גרינברג (חנה גרין)

    מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים

    הפתיחה



       הם נסעו על פני ארץ החוות השופעת, באמצע הסתיו, עוברים בערים
    קטנות שקסמן עתיק ורחובותיהן זהרו בגוונים של עצים בשלכת.
    הם דיברו מעט. מבין השלושה ניכרה המתיחות ביותר על פני האב.
    מזמן לזמן היה זורק שברי דיבור אל בין השתיקות, דברי אקראי
    לא הולמים, שאפילו לו לא הייתה סבלנות לשמוע. פעם אחת אמר
    לנערה, שאת פניה ראה בראי האחורי: "כן, את יודעת? הייתי טיפש
    כשהתחתנתי — צעיר טיפש שלא ידע שום דבר על גידול ילדים, על
    איך זה להיות אבא?" מגננה שהייתה חצי־התקפה, אך הנערה לא
    הגיבה על דבריו. האם הציעה שיעצרו לשתות קפה. זה בדיוק כמו
    מסע תענוגות, אמרה, בסתיו, עם בתם הצעירה הנחמדה ונוף כה יפה.
       הם מצאו מסעדת דרכים ועצרו לידה. הנערה מיהרה לצאת
    ופנתה לעבר חדרי השירותים שמאחורי הבניין. כשהלכה, ההורים
    סובבו את ראשם במהירות להביט אחריה. האב אמר: "זה בסדר."
       "נחכה כאן או שניכנס?" שאלה האם בקול רם, אבל את עצמה.
    היא הייתה האנליטית בין שניהם, מתכננת צעדיה מראש — איך
    להגיב ומה לומר — ובעלה הניח לעצמו להיות מונחה על־ידה, מפני
    שכך היה קל ומפני שבדרך־כלל היה הצדק עִמה. כעת, בתחושת
    מבוכה ובדידות, הניח לה לדבר — מתכננת ומחשבת מה הלאה — כי
    זו הייתה דרכה למצוא נחמה. היה לו קל יותר לשתוק. "אם נישאר
    במכונית," אמרה, "נוכל להיות איתה כשתזדקק לנו. כי אם היא תצא
    ולא תראה אותנו... אבל אם נצא, זה ייראה כאילו אנחנו בוטחים
    בה. היא מוכרחה להרגיש שאנחנו בוטחים בה..."
       הם החליטו להיכנס פנימה ועשו זאת בקפידה רבה והתנהגו
    כרגיל במופגן. כשהתיישבו בתא ליד החלון, יכלו לראות אותה
    מקיפה את פינת הבניין ובאה לעברם: הם ניסו להביט בה כאילו
    הייתה זרה, בתם של אחרים שאליה התוודעו זה עתה, איזו דבורה
    שאינה שלהם. הם בחנו את הגוף המתבגר חסר החן ופסקו לטובתו,
    הפנים נבונות ומלאות חיים, ורק הבעתם צעירה משהו משש־עשרה
    שנותיה.
       הם היו רגילים לבגרות מוקדמת, מרירה כלשהי, אצל ילדתם, אך
    כעת לא זיהו אותה בפנים המוּכּרות, אותן פנים שניסו לשכנע את
    עצמם, כי הם יכולים להתרחק מהן. האב חשב: ׳איך ייתכן שהזרים
    צדקו? היא שלנו... כל חייה. הם לא מכירים אותה. זוהי טעות —
    טעות!׳ האם התבוננה בעצמה המתבוננת בבִתהּ. "כלפי חוץ... אסור
    שייראה סימן, שום צלקת — חיצוניות ללא דופי." והיא חייכה.

       בערב עצרו בעיר קטנה ואכלו במסעדה הטובה ביותר שבּה, ברוח
    של מרד והרפתקה, מפני שלא היו לבושים כיאות. לאחר הארוחה
    הלכו לסרט. נראה שדבורה נהנתה. הם התבדחו בזמן הארוחה והסרט
    ולאחר מכן, כשהעמיקו מערבה אל תוך חשכת האזור הכפרי, דיברו
    על מסעות אחרים, מחמיאים זה לזה כשדלו מזיכרונם פרטים קטנים
    ומצחיקים מחופשות קודמות. כשנעצרו לשנת־לילה במוטל, דבורה
    קיבלה חדר לעצמה, זכות מיוחדת נוספת, אשר איש, אפילו לא
    הוריה שאהבוה, לא ידע עד כמה הייתה זקוקה לה.
       כשישבו יחד בחדרם, הביטו יעקב ואסתר בּלאוּ זה בזו מאחורי
    העמדת הפנים ושאלו את עצמם מדוע כעת, כשהם לבדם, המסכות
    לא נופלות ומאפשרות להם לנשום לרווחה, להירגע ולמצוא זה
    בזו מידה של שלווה. הם יכלו לשמוע מעבר לקיר הדק, את בִּתם
    פושטת בגדיה בחדר הסמוך. אפילו במבטי עיניהם לא הודו זה בפני
    זה כי כל הלילה יהיו אוזניהם כרויות לשמוע קול אחר מאשר הקול
    השליו של שנתהּ, קול שפירושו עשוי להיות... סכנה. רק פעם אחת,
    לפני ששכבו למשמרתם האפלה, פרץ יעקב מאחורי מסכת פניו
    ולחש באוזן אשתו: "מדוע הם שולחים אותה רחוק?"
       "הרופאים אומרים שהיא מוכרחה לנסוע," השיבה לו אסתר
    בלחישה. שוכבת נוקשה ומביטה בקיר דומם.
       "הרופאים." יעקב מלכתחילה לא רצה להעמיד אותם בניסיון הזה.
       "זה מקום טוב," אמרה, בקול רם יותר, מפני שכך רצתה שיהיה.
       "הם קוראים לזה בית־חולים למחלות־נפש, אבל זה מקום, אֶס,
    מקום שבו שׂמים אנשים כדי להרחיק אותם. איך זה יכול להיות
    מקום טוב לנערה — היא כמעט ילדה!״
       "הו, אלוהים, יעקב," אמרה, "כמה היה עלינו להיאבק כדי להגיע
    להחלטה? אם אנחנו לא יכולים לבטוח ברופאים, את מי אנחנו
    יכולים לשאול? במי לבטוח? ד״ר ליסטר אומר שזוהי העזרה היחידה
    שהיא יכולה לקבל כעת. אנחנו מוכרחים לנסות את זה!״ בעקשנות
    הפנתה ממנו את ראשה אל הקיר.
       הוא היה שקט, ויתר לה פעם נוספת; היא תמיד הייתה זריזת
    לשון יותר ממנו. הם אמרו לילה טוב, שניהם העמידו פני ישנים
    ושכבו, נושמים עמוקות כדי להשלות את האחר, עיניהם כואבות
    באפלה, משגיחים.

    מצדו השני של הקיר השׂתרעה דבורה במיטה. בממלכת איר היה
    מין מקום נייטרלי שנקרא הדרגה הרביעית. ניתן היה להגיע לשם
    רק בדרך מקרה. לא על־ידי נוסחה ולא על־ידי פעולה רצונית.
    בדרגה הרביעית לא היו רגשות שעוררו סבל ולא עבר או עתיד
    להישחק כנגדם. לא היה זיכרון ולא שליטה עצמית, דבר לא היה
    מלבד עובדות יבשות, שהתייצבו ללא דיחוי כשנזקקה להן ומבלי
    שנקשר בהן רגש כלשהו.
       כעת, במיטה, משהגיעה לדרגה הרביעית, העתיד לא נגע לה.
    האנשים בחדר הסמוך היו ככל הנראה הוריה. יפה. אולם זה היה
    חלק מעולם צללים, שהיה הולך ונמוג, ואילו עתה היא הושלכה ללא
    פגע לעולם חדש שאליו לא הייתה לה כל נגיעה. כאשר התרחקה
    מהעולם הישן, התרחקה גם מהקלחת של ממלכת איר, מן החבורה
    של האחרים, מן הצנזור וּמאֵלי איר. היא התהפכה וישנה שינה
    עמוקה, נטולת חלומות ומרגיעה.

    בבוקר המשיכה המשפחה בדרכה. כשהמכונית התרחקה מהמוֹטל
    אל תוך היום שטוף החמה, היה נדמה לדבורה, כי המסע יימשך
    לעד וכי אפשר שהשלווה והחירות הנפלאה שחשה עשויות להיות
    תשורה חדשה מטעמם של אֵלי איר ולשכותיהם, שהפגינו כרגיל
    התנהגות תובענית למדי.
       לאחר מספר שעות של נסיעה בנוף חום וזהוב וברחובות של
    ערים מנומרות שמש, שאלה האם: "איפה הפנייה, יעקב?"

    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל