14946
לוגו הקיבוץ המאוחד
    •  
    • כניסת לקוחות
    • עכשיו במבצע
        • הבאנו ביכורים
        • לאה גולדברג
        • ספרי יהדות ומחשבת ישראל
        • פרימו לוי - מבצע מיוחד
        • ספרים חדשים
        • סדרת פטריק מלרוז
        • 30 שנה בלי דוד אבידן
        • חזרו למלאי
        • שוק המציאות
        • ספרים ישנים ונדירים
        • קלאסיקות לילדים
        • ספרי פנטזיה ונוער במבצע
        • סדרת ילדי עולם במבצע
        • חנוך לוין
        • יצחק אוורבוך אורפז
    • סיפורת
        • סיפורת מקור
        • סיפורת תרגום
        • ספרית פועלים - סיפורת
        • הספריה החדשה
        • מחזות
        • קלאסיקות
        • סיפורת | כל הספרים
    • עיון
        • סדרת קו אדום
        • סדרת מגדרים
        • פילוסופיה והגות
        • חינוך, פסיכולוגיה ומגדר
        • ביקורת תרבות וחברה
        • יהדות ומחשבת ישראל
        • אמנויות וביקורת ספרות
        • השואה ומלחמת העולם השניה | מבחר
        • ביוגרפיה וזכרונות
        • ציונות ומדינת ישראל
        • מדע, סביבה וארכיאולוגיה
        • היסטוריה כללית והמזרח התיכון
        • הקיבוץ ותנועת הפועלים
        • מכון ון ליר
        • קלאסיקות
        • כתבי עת
        • השואה ומלחמת העולם השניה
        • עיון | כל הספרים
        • אחרים
    • שירה
        • שירה מקור
        • שירה תרגום
        • מבחר | זוטא
        • ריתמוס
        • סדרה לשירה
        • אוספים ואנתולוגיות
        • קלאסיקות
        • שירה | כל הספרים
    • ילדים ונוער
        • קלאסיקות לילדים
        • מומלצי משרד החינוך
        • ספרי קרטון לגיל הרך
        • לפעוטות (עד גיל 3)
        • לגן ולכיתה א (גיל 6-4)
        • ראשית קריאה (גיל 9-7)
        • לכיתות ד-ו (גיל 12-9)
        • לנוער (גילאי 12 ומעלה)
        • ספרי פנטזיה ונוער
        • ילדים ונוער | כל הספרים
        • ספרי ילדים בערבית
    • חדשים
    • רבי מכר
    • שוק המציאות
    1. דף בית
    2. רשימת המלצות וכתבות
    3. לשם מה לקרוא שירה במאה ה-21?

    לשם מה לקרוא שירה במאה ה-21?

     

    לשם מה לקרוא שירה במאה ה-21?

    נתב"ג עמוס, מחירי החופשות גואים, הרעש ברחובות העיר בלתי נסבל, מן הפוליטיקה אין מפלט, הפיד גולל עוד ועוד הסחות דעת, אפילו אתרי הנופש צפופים עד בלי די. מה יעשה מי שמבקש לו הפוגה? מה תעשה מי שמחפשת רגע של שקט, פינה לעצמה, מפלט מעול הפרנסה, משברון לב, מבוהק המסכים וריצודם, מהמולת היומיום?


    לאן ילכו? מה יעשו? אולי יחליטו פשוט להחליף נוף, לנשום אוויר חדש, לצאת לטבע, לחוף הים. אולי ייסעו, למשל, להרי ירושלים? שם, אם יתמזל מזלם, יופיע פתאום לפניהם יופי גדול: סוסים עומדים לבדם במרעה, זקופים, איילות מדלגות אי שם, אצילוֹת, ואבנים גדולות נטועות באדמה, מסמלות זמנים עתיקים ועתיד שבעצם קיומו טמונה איזו נחמה. ואז, כבאורח פלא, ייעצר הכול, תשתרר דממה. לנוכח יופי שכזה אדם נזכר לעתים במשהו הגנוז בתוכו, באיזו נקודה של שקט, באפשרות לכונן אינטימיות בינו ובין עצמו, וגם להתכוון אל המיטב שבקיום.

    ומה נחוץ לשם כך? כאמור: סוסים, איילות, אבני ירושלים הכבדות. והרי אלה בדיוק מרכיבי תשובתה השירית המפורסמת של לאה גולדברג לשאלה: "לשם מה נכתבים שירים ליריים במאה העשרים?":


    וּמַה לַּעֲשׂוֹת בְּסוּסִים בַּמֵּאָה הָעֶשְׂרִים?
    וּבָאַיָּלוֹת?
    וּבָאֲבָנִים הַגְּדוֹלוֹת
    שֶׁבְּהָרֵי יְרוּשָׁלַיִם?


    ידידה של גולדברג, המשורר זוכה פרס ישראל טוביה ריבנר, תיאר מפגש דומה עם היופי כך: "עַכְשָׁו חָדַל רַעַשׁ הָעוֹלָם/ לֹא עוֹד רָדוּף לִבִּי נַפְשִׁי/ לֹא מֵאֵוָה דָּבָר". שניהם היטיבו לתאר דבר-מה שכמעט אי אפשר להגדיר, ובכל זאת, אפשר לחוות:

    וּבְהִשְׁתַּתֵּק כָּל-הָעוֹלָם,
    אַרְגִּישׁ: לִבִּי עֵר וּמְדַבֵּר;
    אַרְגִּישׁ: מַעְיָן טָהוֹר אֶחָד
    הוֹמֶה אַט שָׁם וּמִתְגַּבֵּר.
                        ח"נ ביאליק

    לשירה, כמובן, דרכים נוספות, רבות ומגוונות, להמטיר השפעה מיטיבה על נפש האדם, ואלה רבות כשם שרבות צורותיה של השירה עצמה: שירה של סערת נפש, שירת תפילה, שירה האפופה קודש אף על פי שכולה חול, שירה קרקסית ושירה שקולה, שירה המשמרת זיקה למסורת בת אלפי שנים ושירה המבקשת לנתץ אותה; ועוד ועוד. כולן שונות מאוד זו מזו, ובכל זאת, נדמה שכולן משאירות את השירה במרחב של אינטימיות העשויה במידת האדם, ובמרחק בטוח מהמולת העולם, מרחק המאפשר לכל אחד ואחת את אותו רגע נכסף של הפוגה, של מנוחה, של מגע עם הרוח:

    וְעָשִׂיתִי בִּי
    סִפִּים סִפִּים
    לְהֵעָצֵר וְלִרְאוֹת

    וְגִלַּפְתִּי בִּי
    מַדְרֵגוֹת מַדְרֵגוֹת
    לִרְאוֹת שָׁמַיִם

    וְקֶרֶן שְׁלֵוָה נָגְעָה בִּי
                        מרים חלפי ברוך



    מכיוון שאין להכחיש ובוודאי קשה לצמצמם את עומס הגירויים המוטלים על האדם במאה ה-21, ואת קוצר הזמן, ואת הכורח לתמרן בין אינספור ומטלות, ואת דרישות מנהל הבנק והרופאה והמורה, נדמה שאין מתאימה מן השירה כדי לפתוח בתוככי הלב מרחב רגעי של שקט, של דממה, של התפעמות והכרת טובה: שיר קצר אחד, ספרון של משוררת אהובה, מפגש חופז ועמוק עם שורה מרטיטת לב – לעתים די בהם לחולל מפנה של ממש בנפש באמצע היום, ולו לרגע קט. ואז: "יָדַעְתִּי חֶמְדָּה שֶׁלֹּא הָיְתָה כָּמוֹהָ", בלשונה של דליה רביקוביץ.



    תְּלוּלִית הַחוֹל שֶׁמֶשׁ רָוְתָה,
    עַל תְּלוּלִית הַחוֹל – אֲנִי וְאַתָּה,
    וּבַלֵּב –
    אֹשֶׁר שָׁלֵו.
                        רחל


    שִׂימוּ לֵב לַסָּגֹל הָרוֹעֵד (...)
    שִׂימוּ לֵב, מַשְּׁשׁוּ, גְּעוּ הֵיטֵב. כִּפְלַיִם
    לִשְׁאֹף אֶת הָאוֹר, לְהָאִיר
    כָּל עָנָן. הוּא עוֹבֵר. וְהַלַּיְלָה
    לֹא יְאַחֵר.
                        נתן זך



    וכשם שאדם קורא שירה, השירה קוראת אותו. המשורר הפולני זביגנייב הרברט העניק לה מעמד של "עֵד אוהב". האין זה תפקיד נעלה? להיות "עֵד אוהב?" הרי לעתים כל שדרוש לו לאדם הוא הכרה אמפתית בסבלו - יהיה זה זעיר או גדול ככל שיהיה – ובעצם היותו. אין כמשוררת המופלאה זלדה לדעת זאת:

    הוֹי! הוֹי! הוֹי!
    אָבִי וְאִמִּי
    בּוֹכִים עַל הַחוֹף.

    לָמָּה הַבְּכִי?
    לָמָּה הַהִי?
    הֲלֹא קַרְקַע הַיָּם
    מֶרְכָּבָה לֵאלֹהִים.

    נורית זרחי, זוכת פרס ישראל אף היא, כתבה פעם כי השירה "מְנַסָּה לְהִתְחָרוֹת בְּאַלִּימוּת הַחַיִּים". אגי משעול הוסיפה כי "מִדֵּי פַּעַם נִשְׁלַף סֵפֶר וְרַחַשׁ דַּפָּיו/ הוּא מַשָּׁק כְּנָפַיִם אֶל הַטָּמִיר", וחתן פרס ישראל שלישי, ארז ביטון, טען כי אדם "תָּמִיד נוֹשֵׂא עִמּוֹ שִׁיר", אשר "מְשַׁכֵּךְ אֶת תַּאֲוָתוֹ לְרִיצָה לְמֶרְחַקִּים/ וְעָלָיו לָדַעַת/ שֶׁגַּם אִם יַעֲמֹד מִלֶּכֶת/ הוּא יַגִּיעַ/ מִפְּנֵי שֶׁהוּא תָּמִיד/ בְּאֶמְצַע יְרוּשָׁלַיִם."


    פאול צלאן, שחווה על בשרו את שואת יהודי אירופה, כתב, אולי במפתיע, " איני רואה שום הבדל עקרוני בין לחיצת יד לשיר". משמע, השירה לעולם לא תשאף להרחיק, כי אם לקרב תמיד. כמוה כמפגש, כקשר עין, כבקשת ידידות, כהסכמה הדדית, כהבעת אמון. המשוררת אמריקאית האהובה אמילי דיקנסון נותנת בשירה סימנים משלה: "כשאני קוראת ספר המשלח בגופי צינה כזאת, עד ששום אש לא תוכל לחמם אותי, אני יודעת כי זוהי שירה. כשאני חשה גופנית כאילו הותז קודקוד ראשי מעלי, אני יודעת כי זוהי שירה".



    נסו זאת. קחו ספר מן המדף. קראו שורה, שתיים, בית, עמוד:

    שָׁם אָהַב אוֹתִי אִישׁ / לֹא הוֹתִיר לִי צִפֹּרֶן.
    דליה רביקוביץ

    הַכֹּל מִשְׁתַּנֶּה. לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ/ יָכוֹל אָדָם גַּם בִּנְשִׁימָתוֹ הָאַחְרוֹנָה
    ברטולט ברכט


    וְהַנָּדִיר הַזֶּה לְהַאֲזִין לִנְשִׁימוֹתָיו / וְהַנָּדִיר הַזֶּה לָשִׂים זֵרִים סְבִיב מִשְׁאֲלוֹתָיו(...) // וְהַנָּדִיר הַזֶּה, כְּלוֹמַר יַלְדִּי, רַק יַלְדִּי./ אַחַר-כָּךְ אֱלֹהִים/ וְרֵעָיו.
    חדוה הרכבי



    מִי יִשָּׁאֵר? מָה יִשָּׁאֵר? הֲבָרָה פְּשׁוּטָה (...) / טִפָּה אַחַת נוֹתֶרֶת בְּכָל קַנְקַן שֶׁל יֵין/ מי יִשָּׁאֵר? אֱלֹהִים. לֹא דַּי לָכֶם עֲדַיִן?
    אברהם סוצקבר


    האם צינה אחזה בגופכם? האם זו שירה, לפי מבחן דיקנסון, לפי מבחן לבכם?

    משורר אמריקאי גדול אחר, רוברט פרוסט, סיכם ואמר: "שירה היא דרך לאחוז בעולם בגרונו?" מדוע, בעצם, לאחוז בעולם בגרונו? האם משום שהשירה מנסה תמיד לאחוז בבר חלוף? האם בשל המרחק השורר לרוב בין העצמי ובין העולם, מרחק שעליו השירה מבקשת לגשר? על אבן המציבה שלו ביקש פרוסט לחקוק את המילים "היה לי ריב אוהבים עם העולם". האין זה היחס נכון - "ריב אוהבים" - לעולם סואן, פגום מעצם טבעו, שמרובה בו הקושי ומרובה בו ההתרוצצות ומעטים בו רגעי השקט, רגעי היופי, רגעים של הכרה בטוב, רגעים של שירה החבויים מאחורי הרעש הגדול?


    ורגעים אלה: האם לא ראוי להילחם עליהם בחירוף נפש? כן, ראוי להילחם, אומר פרוסט, אבל כזוג אוהבים, כלומר, לא מתוך ניכור, לא מתוך הרמת ידיים, כי אם תמיד מתוך קרבה, מתוך כמיהה להתאחד ולו לרגע עם אותה נקודה מסתורית בנפש שבה עדיין אפשר להאמין בקיומו של החסד.
    וכמיהה זו, האין היא התשובה הטובה ביותר לשאלה: לשם מה לקרוא שירה במאה ה-21.


    ספרי סדרת מבחר | זוטא

    • סדרות

      • זוכי פרסים
      • הספריה החדשה
      • פועלים - סיפורת
      • סדרות סיפורת נוספות
      • מבחר | זוטא
      • ריתמוס לשירה
      • סדרות שירה נוספות
      • קו אדום
      • סדרות עיון נוספות
      • כל הסדרות
      • אלבומים, מתנות ופנאי
    • צרו קשר

      • תקנון האתר
      • משלוח כתבי יד
      • המערכת
      • אנשי ההוצאה
      • צרו קשר | contact us
      • זכויות יוצרים
      • אתר הספריה החדשה
      • About us
    • כללי

      • חזרו למלאי
      • עכשיו במבצע
      • שאלות נפוצות
      • מחירי המשלוחים
      • טעימות ופרקים ראשונים
      • שיר של יום
      • מה לקרוא - המלצות, כתבות ועוד
      • ספרי מאי-יוני 2025
      • הצהרת נגישות

    הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים
    הירקון 23 בני ברק | 03-5785810
     


    להזמנות מוסדיות: רונית, 03-6163978
    sales@kibutz-poalim.co.il 
    שעות הפעילות: ימים א-ה, 14:00-8:00

    צרו קשר

     

    FB  

     © כל הזכויות שמורות להוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים

    • הקנייה באתר מאובטחת ע''פ תקן  
            |    עיצוב אתר: סטודיו לעיצוב   |  
    • Bsmart בניית אתרים
    • מסחר אלקטרוני
    הקיבוץ המאוחד

    • תמיכה מלאה בדפדפן כרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • הסרת הדגשת קישורים וכפתורים
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • הפעל הפסק ניווט מקלדת
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות
    קיצורי מקלדת
    • כיבוי\הדלקה תפריט זהAlt + 0
    • דלג לתפריט הראשיAlt + 1
    • דלג לאזור תוכן מרכזיAlt + 2
    • דלג למפת אתר מונגשת Alt + Shift + 3
    • חיפושAlt + 4
    • צור קשרAlt + 7
    • דלג למפת העמוד Alt+5
    • דלג לדף הביתAlt + h
    • דלג לתפריט הנגישותAlt + m

    *בדפדפן פיירפוקס יש להשתמש ב Alt + Shiftוהמספר

    למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tabעל מנת לחזור אחורה בין אלמנטים לחץ על מקשים, - Shift + Tab

  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לתפריט הראשי
  • דלג לאזור תוכן מרכזי
  • דלג לתפריט הנגישות
    • צור קשר
    • תקנון האתר
    • שאלות ותשובות
    • מי אנחנו

     בטל